Niet iedereen is een Virtueel Tovenaar

Niet-iedereen-is-een-virtueel-tovenaar

Afgelopen week begon ik met het lezen van het boek “Hacking marketing” van Scott Brinker. De introductie van het boek begint als volgt:

“It’s a fascinating time to work in marketing.
It’s also a somewhat dizzying time, with so much change happening around us.
The accelerating tempo and growing complexity that this brings – especially to marketing – is both exhilarating and exasperating.
It is a whirlwind of obstacles and opportunities. My goal is to help you harness that digital whirlwind”.

Zonder het boek uitgelezen te hebben, slaat met name die laatste zin direct de spijker op zijn kop.

Marketing staat nooit stil

In 2009 startte ik met de HBO opleiding Commerciële Economie. Deze opleiding leidt je op tot marketeer, oftewel het commerciële en creatieve brein achter een organisatie.

Het vak marketing trok direct mijn aandacht. Marketing komt van ‘market getting’. Vertaal het in het Nederlands en je wilt de ‘markt pakken’. Klinkt een beetje plat, maar dat is het eigenlijk ook.
Als ondernemer/ bedrijf wil je de markten en dus consumenten voor je winnen… Toch?

Als ik mijn boeken van 8 jaar geleden erbij pak, dan is de basis van marketing nog hetzelfde. Wel is het verbazingwekkend dat deze boeken nog weinig meerwaarde bieden. Waarom? Omdat online marketing niet in deze boeken voorkomt. Bizar he? Vond ik wel.
En daar ligt het grootste probleem van dit vak: marketing staat nooit stil!

Niet iedereen is een virtueel tovenaar

Traditionele marketing heeft het zwaar te verduren. De digitalisering neemt de overhand.

“It can feel like you’re driving at high speed with a broken steering wheel and failed brakes. At night. With no headlights” – Scott Brinker.

PATS. Hij slaat een tweede spijker op zijn kop.
Betekenis marketing anno 2017: marketing = digitaal = software.

Als je je bezig houdt met marketing, dan krijg je ook te maken met software. En niet iedereen heeft de kennis en/of de tijd om zich hierin te verdiepen. Wat maakt dat je als ondernemer al snel voor de keuze staat: ga ik het zelf uitvogelen of besteed ik het uit?

Zelf ben ik ontzettend handig met computers en systemen, nog net niet op het IT-er af. Wat maakt dat ik mijzelf een ‘Virtueel Tovenaar’ noem. Ik ervaar dit als een enorme kracht, omdat ik opdrachtgevers volledig kan ontzorgen, welke systemen of tools zij ook gebruiken.

Echter, besef ik mij ook al te goed dat niet iedereen een Virtueel Tovenaar is. Ook ik heb dat moeten leren. Toen ik jaren geleden voor het eerst begon te werken in een 100% online bedrijf wist ik niet waar ik het zoeken moest. Ik kreeg te maken met ontzettend veel systemen, wat maakt dat je direct de organisatie, de klanten én de systemen moet leren kennen. Dan komt er best veel op je af.. Maar al doende leert men en het is écht geen ‘rocket science’. Ik noem het eerder handigheid ?.

Het is geen ‘rocket science’, maar handigheid

Als je ‘online marketing’ intikt in Google dan vliegen de whitepapers, e-books, webinars en businesscoaches je om de oren. Uiteraard niets mis mee. Er wordt helaas bijna niet ingezoomd in HOE je het moet doen, of je er kennis van hebt en of je er überhaupt tijd voor hebt.

En graag sla ik de derde spijker op zijn kop.

Elke dag worden er ontzettend veel slimme tools en systemen gelanceerd wat het leven van een ondernemer makkelijker maakt. En zoals eerder gezegd is het geen ‘rocket science’, maar handigheid.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je soms duizelig wordt als je alleen al aan het woord online marketing denkt. Ook ik ken dat gevoel. Vandaar dat ik je graag een aantal tips wil meegeven:

  1. Heb lef.
  2. Wees niet bang.
  3. Alles valt te leren.
  4. Pak die markt, voordat iemand anders ermee vandoor gaat.
  5. Als je geen tijd hebt, ga op zoek naar een Virtueel Tovenaar.

Oftewel: “Harness that digital whirlwind”.

Tags

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top