Hou jij rekening met permissie marketing?

hou-jij-rekening-met-permissie-marketing

Onze tijd is schaars. Jouw werk, gezinsleven, relatie en eventuele hobby’s maken dat een dag zo voorbij vliegt. En vaak willen we ook nog voor iedereen beschikbaar en bereikbaar zijn via social media, e-mail, Whatsapp of telefonisch. Bewust omgaan met je beschikbaarheid en hierop je bereikbaarheid actief inplannen kan voor velen best een uitdaging zijn.

Regelmatig wordt ook ongevraagd onze tijd en aandacht opgeëist middels marketingboodschappen. En daar willen we graag wat dieper op in gaan. Permissie marketing wil zeggen dat je zelf toestemming (permissie) geeft om benaderd te worden en dus een klein stukje van jouw kostbare tijd beschikbaar stelt.

Opt-in en opt-out.

Twee interessante onderwerpen binnen permissie marketing zijn opt-in en opt-out.

Dat mensen zich vrijwillig aanmelden voor een nieuwsbrief is helaas niet meer zo vanzelfsprekend. Mensen zijn ‘nieuwsbrief’ moe. Tegenwoordig dient men zelf in te stemmen met het ontvangen van e-mails (opt-in). Voeg je op eigen houtje mensen toe aan jouw mailinglist zonder dat zij hier toestemming voor hebben gegeven (opt-out) dan kun je jouw verstuurde content vergelijken met het bel-me-niet register. Bij sommige mensen valt dit niet in goede aarde met als gevolg dat zij zich gelijk afmelden voor jouw nieuwsbrief en wellicht markeren zij jouw e-mailadres gelijk als spam. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Wil je jouw mailinglist laten groeien? En wil je je wel aan de regels houden van opt-in en opt-out? Het is echt niet zo moeilijk als het klinkt. Een paar handige tips:

#1 Integreer de aanmelding van jouw nieuwsbrief in het bestelproces op jouw website. Een summier aanvinkvakje waarin de klant toestemming geeft om jouw nieuwsbrief te ontvangen. Belangrijk: zorg dat het vakje niet standaard aangevinkt staat (opt-out), de klant moet hier zelf toestemming voor geven (opt-in).

#2 Geef super waardevolle weggevers weg in ruil voor hun inschrijving op jouw mailinglist. Denk aan: een gratis e-book met praktische tips, instructievideo’s, een handleiding. Belangrijk: zorg ervoor dat jouw weggever zo waardevol is dat zij direct bereid zijn om hun e-mailadres achter te laten (opt-in).

#3 Laat het woord nieuwsbrief weg in je communicatie. Vertel tegen je publiek dat ze nog veel meer waardevolle tips en tricks zullen ontvangen zodra zij hun e-mailadres achterlaten (opt-in).

Belangrijkste doel: bouw een band op met jouw doelgroep en blijf zichtbaar. Als je jouw publiek niet blijft inspireren met waardevolle content, dan doet iemand anders het wel voor je. Met als gevolg minder kans op extra bereik (en dus ook omzet).

————–

Was jij al bekend met de begrippen permissie marketing, opt-in, opt-out?
Of heb je hier vragen over? Laat het ons weten!


Tags

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top